تاریخچه شهرستان امیدیه
دوره اول
شهرستان امیدیه دو دوره مجزای تاریخی را پشت سر گذاشته است.در دوران اشکانیان و ساسانیان و تا بعد از آن به گواه تاریخ و مورخین در 5 کیلومتری شهر کنونی امیدیه شهری باستانی و تاریخیی به نام ((آسک)) که به زبان کردی به معنای ((آهو)) وجود داشته است که در زمان ظهور اسلام و همچنین در دوره قباد ساسانی در اوج آبادانی بوده و بعدها بر اثر زلزله و جنگهای داخلی رو به ویرانی رفته است و از آثار به جا مانده از این شهر میتوان آتشفشان شهر آسک که فعلاً به کوه سوخته معروف است را نام برد.
دوره دوم

شهرستان امیدیه کنونی از زمان کشف نفت و گاز در سال 1279 شکل گرفت. نام قدیم امیدیه ((سی برنج)) به معنای آرزوهای تحقق نیافته و سپس ((عمیدیه)) به معنای محل سرداران و بعدها به امیدیه یعنی شهر آمال و آرزوها نامیده شد.

شهرستان امیدیه در جنوب غربی استان خوزستان و در 125 کیلومتری اهواز قرار دارد . با جمعیت تقریبی 125هزار نفری مساحت 3216 کیلومتر و ارتفاع 24 کیلومتر از سطح دریا میباشد.با تصویب هیأت دولت در دیماه 1375 از بخش به شهرستان تبدیل شد.امیدیه دارای شکلی ناموزون است به گونه ای که از سوی شمال به داخل شهرستان رامهرمز فرورفته است ، از سوی جنوب به بخش هندیجان ، از خاور به شهرستان بهبهان و از باختر به بخش مرکزی ماهشهر متصل است . دارای دو دهستان به نامهای آسیاب و چاه سالم است که مجموعاً 51 آبادی را در خود جای داده است.
آب و هوای این ناحیه گرم و خشک و از نقاط کم باران محسوب می شود و طول گرما در طول سال قریب 8 ماه است که در تابستان گرما از 50 درجه هم تجاوز میکند . بیشترین دما 54 و کمترین دما 2 اعلام شده است. ساکنان روستاهای امیدیه اغلب به زراعت ، پرورش دام ، کارگری و پیشه وری اشتغال دارند.گندم،جو و تره بار از محصولات کشاورزی این نواحی است. امیدیه که در میدان نفتی آغاجاری قرار گرفته از مناطق صنعتی خوزستان به شمار می آید و دارای برخی تاسیسات نفتی است.در نتیجه با اکتشاف و گسترش شرکت نفت ، توسعه یافت و از مراکز صنعتی استان با ذخائر عظیم نفت و گاز به شمار می آید . دارای فرودگاهی است که رفت و آمد کارکنان و خدمات رسانی به تاسیسات نفتی را بر عهده دارد.راه آهن شرکت نفت از بندر ماهشهر به امیدیه صنعتی می شود.
ساکنان محلی شهر امیدیه سابقاً از طایفه شریفات بوده اند.ساکنان کنونی شهر امیدیه اغلب مذهب شیعه و با گویش های مختلف فارسی ، عربی ، لری ، و بختیاری میباشند. وجود شرکت نفت نقش بسزایی در شیوه زندگی و تقسیمات شهر به دو نوع منازل شرکتی و منازل شخصی تقسیم شده است .ساکنان کنونی شهر امیدیه اغلب مهاجرانی هستند که به دو علت یکی جنگ که باعث مهاجرت آبادانی ها و خرمشهری ها به این شهر و همچنین اشتغال در شرکت نفت که باعث سکونت اقوام مختلف در این شهر شده و به نحوی باعث ناهمگونی شده است.
شهرستان امیدیه با داشتن 350حلقه چاه نفت و تو لید روزا نه 750 هزار بشکه در روز و 50 کار خا نه و تاسیسات بهره برداری و وجود 3000 پر سنل شا غل رسمی و3000پرسنل پیمانکاری در ردیف نفتی ترین مناطق نفت خیز جهان به شمار می آید.در این شهرستان روزانه 1600فوت مکعب گاز استیصال می شود. امیدیه علاوه بر منابع عظیم نفت و گاز دارای معادن دیگری همچون سنگ ،گچ ، سنگ آهک ، مخلوط شن ، سنگ ، ماسه ،گوگرد و ماسه بادی می باشد.
در اطراف امیدیه دو رود خانه دائمی وخروشان زهره ومارون وزمین های مستعد کشاورزی وجود دارد که تا هور ماهشهر و هندیجان و درجایزان تا بهبهان و رامهرمز 85هزار هکتار می باشد.   شهرستان امیدیه درشاهراه خوزستان به استانهای بوشهر ، فارس ، کهگلویه و بویر احمد با 5 پل مواصلاتی است.این شهرستان افتخار داردکه اولین شهید جنگ تحمیلی به نام شهید ایرج دستیاری را در31شهریور1359تقدیم انقلاب نماید.همچنین شهرستان امیدیه13سردار شهیدکه همگی در پست فرماندهی جنگ خدمت کرده و 450 شهید ،170آزاد ه دلاور،1250 جانباز،3 خانواده3 شهیدی،22 خانواده2 شهیدی،3روحانی شهید و6 شهید فرهنگی تقدیم انقلاب نموده است.
وجود پایگاه پنجم شکاری امیدیه پایگاه شهید اردستانی در 8 کیلومتری امیدیه ازپایگاههای مهم نظامی و هوایی در دوران دفاع مقدس بوده ونقش مهمی را ایفا نموده است.
در شهرستان امیدیه وجود کوه و دشت و جنگلکاری و فضاهای سبزدراطراف امیدیه جلوه خاصی را به اطراف امامزاده سید یبر ومناظر اطراف رود خانه های مارون و زهره داده است.
در شهرستان امیدیه اماکن متبرکه و امامزادگان متعددی همچون سید یبر در دهستان آسیاب ، امامزاده مقداد در روستای سور مقداد و امامزاده ابراهیم در روستای ولی جایزان معنویت و زیبایی خاصی به شهرستان داده است.
آموزش وپرورش شهرستان امیدیه قبل ازسال1350 به صورت نمایندگی توسط آموزش و پرورش شهرستان بهبهان اداره می شد.از سال 1350 به بعداز شهرستان بهبهان منفک وتا سال 1371 به نام آموزش و پرورش منطقه ای آغاجاری- میانکوه وبعداز آن در شهرستان امیدیه مستقر گردید و به فعالیت ادامه داد.
دانشگاه اسلامی واحد امیدیه در رشته های مختلفی نظیر کامپیوتر، شیمی کاربردی، مهندسی نفت، علوم تجربی و مدیریت صنعتی دانشجو می پذیرد.این دانشگاه اولین دانشگاه آزاد نفتی کشور میباشد.
برای دریافت فایل pdf اینجا کلیک کنید.

درباره وبلاگ

"""" به نام خداوند خوبی ها """" این وبلاگ توسط عده ای از جوانان شهرستان امیدیه و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در مورد اهمیت فعالیت در فضای مجازی و با هدف بحث و تبادل نظر و مقابله با فرقه ها و انحرافات موجود , به وجود آمده است. امیدواریم شیعیان و عاشقان اهل بیت ما را در این راه یاری فرمایند.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گروه فرهنگی بصائر و آدرس basaaer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 80
بازدید دیروز : 25
بازدید هفته : 153
بازدید ماه : 151
بازدید کل : 32687
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1


استخاره آنلاین با قرآن کریم

السلام علیکم یا اهل بیت النبوه: یا حسین